петък, 6 ноември 2009 г.

"Произход и оформяне на християнския храм. Българската църковна архитектура по времето на Първата българска държава"

"The origin and shaping of the Christian church. Bulgarian church architecture during the First Bulgarian Empire"

Георги Николов Ангелов

Християнската религия е играла, играе и ще играе основна роля в живота, светогледа и културата на народите изповядващи тази религия в това число се отнасяме разбирасе и ние – българите. Християнски храм е сградата, която обслужва тази религия. В най-трудните и тъмни векове от нашата история българинът винаги е намирал отеха, подкрепа и надежда за за по-добри дни именно в християнските църкви и манастири, от където е отправял молитви към Господ. В следващите страници ще разгледам развитието на християнския храм от възникването на Християнството до ІХв. в християнския свят и развитието му в Първата Българска държава. От авторите занимавали се с тази проблематика ще посоча М.Поснов, Гошев и К.Миятев.
М.Поснов разделя развитието на християнското храмово строителство на 3 периода: 1.Древен – до средата на ІХв.(1054 г.); 2.Средновековен – на Изток до падането на Цариград(1453г.), на Запад до Лутер (1517 г.); 3.Нов – до наши дни.
Най-древните сведения за църковните богослужения показват, че първоначално те са се състояли в домовете на отделни членове на общината, това е засвидетелствано в Палестина, Йерусалим и т.н. Тези домове разбира се не са представлявали храмове. Създаването на специални постройки за обслужване на християнския култ трябва да се свърже със създаването и развитието на християнския олтар между І и ІІІ век. От данните за Едеса, от съчиненията на Тертулиан, Климент Алекс, Иполит Ориген и Киприян се смята, че на границата на ІІ и ІІІ в. се появяват обособени богослужебни здания наречени “domus dei, ecclesia”. Най-древното църковно здание, за което имаме сведения е било разрушено през 201 г. от наводнение в Едеса.(Поснов,М., част І, 1938 г.)
След ІV в. базиликата станала основна форма на църковна сграда, но причината за това и до днес не е ясна. Според Бунзен и Краус тя е изобретение на един архитект, а според Дейя и Вайнгартен тя е резултат на продължително развитие. Древната църковна базилика е продълговата, разделена с колони на три, а по-късно на пет части с висок среден кораб. Според Евсевий след 260 г. за Християнството настъпили мирни времена и размерите на храмовете се увеличили. Първоначално църквите се намирали вън от града на гробовете на мъчениците и служели изключително за празника на мъченика. Капителите на гробовете на мъчениците не били свързани с църквата, но по време и след диоклециановите гонения олтарът вече се издигал върху гроба на светеца. Живописта в църквите се свързва с тази на гробищата, чието възникване се отнася към края на І и началото на ІІ век и е неразделно свързана с историята на гробищата и катакомбите до края на ІV и началото на V век – Рим, Неапол, Гаруци, Сиракуза и т.н. Това е антично изкуство с християнско значение, тъй като последното взима връх над античното още през ІІ век. Целта на християнската живопис е била просто изображение на определени религиозно-практични мисли във проста форма. Сюжетите и материалите са се черпили от Стария и Новия завет, като са се отнасяли или към смъртта, или към възкресението.(Поснов,М., частІ, 1938г.)
От ІVв. Нататък основен тип църкви във византийския свят станали тези с кръгла форма, със сводест връх и с купол – т.нар. централно строене, което също се явява антично наследство. На Запад обаче базиликите запазили господството си. Църкви от новия тип били построени на Гроба Господен, в Антиохия, храма на дванадесетте апостоли в Цариград, в Назианз. Опит да се свърже базилика с централно кръгло строене е направен при ротондата на “Св.Стефан” в Рим.
За вътрешно украшение служели колоните. Отделянето на олтара, устройството на абсидата, катедрата на епископа също били използвани за украса на църквите. Живописта била алегорична и историческа, служела за поука и назидание. Употребявали се образите на Кръста, Христос, апостолите и други светци, както и мозайка, изображението на христовата глава в Апокалипсиса на Йоан Богослов, сюжети от Стария и Новия завет. Скулптурата се употребявала по-малко, особено на Изток, тя присъствала по саркофазите, църковните съдове и т.н.(Поснов,М., частІІ, 1938г.)
До времето на император Константин Велики основния тип християнски храм били базиликите. Този тип църкви водещи началото си от Близкия изток е разпространен и на Балканския п-в и е основен за българските земи до ІХ век. След приемането на Християнството в България базиликите продължават да са най-разпространените църковни храмове, но те вече тръгват по свои път на развитие.
Първите храмове по нашите земи се датират около ІVв. И по класификацията на Поснов принадлежат към древния тип. Фактът, че през 343/344г. в Сердика се провежда църковен събор говори за оживения духовен живот по тези земи. Църковната архитектура тук до ІХв. е представена, както споменах по-горе главно от базилики, но се срещат и куполни църкви в различните им варианти (четириконхални, кръстокуполни и т.н.)
Църквата “Св.Георги” в Сердика се състои от няколко корпуса, почти аксиално разположени, на изток куполното помещение е разположено върху квадратна основа с полукръгли ниши в ъглите, то завършва на изток с изнесена навън четвъртита ниша и е фланкирано от север на юг с по едно правоъгълно помещение с абсида на изток. На запад три други правоъгълни помещения, поставени напречно на първите, се свързват помежду си чрез входове и оформят западния корпус на комплекса. Планът завършва с голям четвъртит двор. Купулът е на височина 13.7m. от пода. Вероятно тази църква е построена през ІVв.(“Кратка история на българската архитектура”)
Трикорабните базилики са представени от храмовете “Св.Стефан” в Хисаря от средата на ІVв., църквата при Причин тепе при Варна от втората половина на Vв., храма при с.Абрит, Добричко от Vв., в тази църква новото е редуването на колони със стълбове. В църквата при с.Костенец и тази в с.Бухово, Софийско имаме и екзонартика и двете църкви се датират от Vв. Арките като свързващо звено между дългите стени на главния кораб пред абсидата се приемат през втората половина на Vв., когато се въвеждат и галериите. Такава базилика е Старата митрополия в Несебър от втората половина на Vв.. При нея арката открива абсидата, която е с тристъпален синтрон, с три прозореца и покрита с четвърт сферичен свод. Спорен е въпроса дали трите кораба са покрити от един покрив или всеки е имал собствен покрив. Второто становище се радва на по-голяма подкрепа.(“Кратка история на българската архитектура”)
В края на Vв. във византииската църковна архитектура се появяват и трети тип базилика – със сводово покритие. При църквата в с.Голямо Белово, Пазарджишко трите кораба завършват с полукръгли абсиди. Централният кораб е бил покрит с полусферичен свод, а страничните с кръстати, разделени чрез напречно изградени арки. Нов елемент в структурата са галериите над страничните кораби над нартика. В Еленската църква(края на V - началото на VІв.) при Пирдоп се появява купол над източния квадрат. Църквата “Св.София” в София съдържа почти всички архитектурни елементи от предните типове базилики, новото при нея е напречния кораб в източната част, а пред него има едно предабсидно пространство. На мястот където се пресичат централния и напречния кораб се издига купол, така в плана на църквата се образува кръст. Планът на църквата при с.Църквище, Пирдопско представлява латински кръст, тя се датира от Vв. Най-ранния етап от разпространението на плана на свободния кръст е представен в църквата при Джанавар тепе при Варна. Тази църква е много близко да сирийската архитектура. Друг тип базилика – еднокорабна представлява църквата в с.Иваняне, Софийско от Vв. При нея западните странични помещения се отварят към нартика, източните се свързват с кораба чрез стеснени проходи, така пространствено те са полуизолирани, покривът е бил дървен.
Рядкост за нашите земи е плана на Червената църква при Перущица, датирана от VІв. Тя е четириконхална купулна постройка с обиколни коридори, конхите са били засводени с полукуполи, а останалите помещения с полуцилиндрични сводове. От същия тип е архитектурния шедьовър на християнската култова архитектура “Св. София” в Константинопол от времето на император Юстиниан Велики.(“Кратка история на българската архитектура”)
За начало на българската църковна архитектура се смята времето на приемането на Християнството в България, като официална религия и присъединяването на българската култура в лоното на византийския духовен и културен свят. Но тук трябва да се подчертае, че още в предходния период от Сирия, Палестина, Мала Азия и Византия били пренесени различни архитектурни типове. За съжаление нито една църква от времето на Първата българска държава не е запазена в първоначалния си вид. Така неясен остават въпросите и за архитектурното оформление, хронологията и архитектурните школи. Как са изглеждали тези църкви можем да предполагаме само по плана им и от някои писмени източници. Най-застъпения архитектуран тип по това време е трикорабната базилика, докато във Византия на мода вече били купулните постройки. Според К.Миятев това е свидетелство за съществуването на такива постройки на територията на Първата българска държава още от ІV – Vв., и за приемственост с този предходен период. Но Миятев подчертава, и че този тип в новите условия се развива по свой път, местните майстори на основата на гръко-римското културно наследство създали една средновековна строителна традиция, която в областта на църковната архитектура е държала здраво на старинните архитектурни типове.
Най-голямата и впечетляваща църква от този период не само за България, но и за целия християнски свят е т.нар. Голяма базилика в Плиска, дълга около 99m. и широка 29,5m., заемаща площ от 2929 квадратни метра. Тя се състои от атрий, наргика, трикорабен наос и три абсиди. Различно от византийските и характерно за църквите от Плиска и Преслав, е че в нартиката се влизало през два входа от двора на манастира към север и юг. Най-високият кораб е достигал височина около 20m., а страничните около 10m. Всеки кораб завършва с по една квадратна стаичка, които също са специфични и вероятно са свързани с усложняването на култа. Колоните в Голямата базилика не са еднакви, а липсата на достатъчно такива вероятно е принудила строителите да си послужат със зидани стълбове. Колоните са били свързани с арки, за което говорят откритите колонки и стълбчета от мрамор с кръгло овално и осмоъгълно сечение. Малки капителчета, части от олтарна мраморна преграда и др. говорят за богата вътрешна пластична окраса. Таванът на корабите е бил дървен, а от вън църквата била покрита с оловни плочи. Градежът представлявал пласт камъни от около 1m. и пласт от 5 реда тухли. По състав и форми тази базилика прилича на старохристиянските и ранновизантийските базилики, но има и други елементи. Най-характерно е оформленирто на източната част: олтарното пространство е разделено на три части – презвитерий, протезис и диаконикон, всяка от тези части има форма на затворена стаичка. В страничните кораби също има две такива стаички, които са свързани с диаконикона. Това необичайно за VІв. Оформление се свързва с усложнения литургичен и дворцов церемониал в Плиска.(Миятев,К.,1965г.)
За нуждите на населението от Външния град са били построени още девет еднакви по размери, строеж и форма базилики (виж фиг.4). Нов момент в строежа на базилики се явява при базилика#36, която освен с малките си размери се отличава и със слепите си арки по двете надлъжни страни. Църква#5 също в Плиска има почти квадратен план, при нея имаме и псевдоконструктивни пиластри, които вероятно са носили сляпа аркада с чисто декоративо предназначение. Този декоративен маниер по-нататък става отличителна черта на старата българска архитектура. Главните типове базилики в Плиска се изчерпват с т.нар. “дворцова” църква, която представлява натрупване на основи от три различни строежа. Тази триабсидна църква е била преустроена последно в трикорабна базилика, а основата на вътрешното помещение вероятно лежи върху езически храм.(Миятев,К.,1965г.)
Въпреки по-голямото влияние от Константинопол преславската архитектура продължава традицията от Плиска – да се строят главно базилики. Общите конструктивни и стилови черти (тройно разчленение на олтарното пространство на презвитерий, протезис и диаконикон, като протезисът и диаконикът са разделени от презвитерия с плътни стени) на базиликите от Плиска и Преслав ги обединяват в една архитектурна група. Базиликите в Преслав са представени от църквите в местността Черешето, Гебеклисе, която е и най-голямата в Преслав: дълга 32m., широка 20m. и е със солиден каменен градеж.
Като трети духовен и културен център на Първата българска държава се оформя и издига Охрид. Тук базиликите са представени от църквата “Св.София”, която е трикорабна куполна, построена вероятно върху старохристиянски храм, но по времето на турското робство тя е била преустроена в джамия. Друга базилика е “Св.Ахил” разположена на остров в Преспанското езеро. Тя се отличава от елинистическите базилики по зиданите стълбове, разделящи трите кораба и по троиното оформление на олтарното пространство, близко с това от Голямата базилика в Плиска.(Миятев,К.,1965г.)
От църквите с центричен план в нашите земи е открита само една – Кръглата църква в Преслав(фиг.6), чийто наос има формата на кръг, покрит с полусферичен купол. Този архитектурен тип е известен още от римско време и се използва при строежа на мавзолеи, мартирии, бантистерии, а от ІV – VІв. като центрични църкви. Преславската кръгла църква се състояла от три части: кръгъл наос с диаметър – 10,5m., притвор и атрий. Притворът има формата на правоъгълник и е разделен с две двойки мраморни колони на три части, освен това той е имал и горен етаж. Следвайки плиско-преславската традиция и тук архитекта е оставил три входа: от запад(главен), от север и от юг. На запад от притвора се разполага почти квадратен атрий с обичайните три входа на трите страни. Белег на тази църква е конвексно и конкавно заоблената и раздвижена плоскост, която е прокарана последователно навсякъде. Тя се отличава от българската базилика и с вътрешната и външна архитектурна украса: външните и вътрешните корнизи са разнообразно украсени с профили и т. н., открити са и антични капители, конструктивни колони, орнаментарни плочки и др. Стените са били облицовани с мрамор, стенни мозайки, цветни орнаменти и иконки от глинени плочки, а подът е бил заслан с мраморни и шиферни плочки, които са образували геометрични фигурки. Към този тип спадат и църквите с триконхален план. Такива са църквите от края на ІХ – Хв. открити около и в Охрид: “Св.Панталеймон” и църквата на манастира “Св.Наум”.
Църквата до с.Виница и тази във Въбилин дол при Преслав оформят групата на църквите с квадратен наос, покрит с купол. За тези църкви трябва да се отбележи, че са дело на преславската архитектурна школа. Техният наос е бил покрит изцяло с полусферичен купол, сложен посредством пандантиви върху външните стени на наоса, без да са използвани свободни подпорки. И двете църкви са с малки размери и се датират около Хв.(Миятев,К.,1965г.)
Четиристълпните кръстокуполни църкви се разпространяват по нашите земи масово във феодалните имения и царските дворове по времето на развития феодализъм и постепенно изместват трикорабните базилики не само в България, но и из всички православни страни. Основно конструктивно ядро при тях е квадратно пространство, в средата на което се издигат четири свободни стълба или колони, издигнати в ъгловите точки на един вътрешен квадрат, страните на който са успоредни с тия на външния квадрат. Стълбовете са съединени посредством четири арки. Тежеста на купола се уравновесява чрез четири свода, които започват от всяка арка и опират на външните стени на църквата. Така около куполния барабан се образува кръст от сводове, които са маркирани чрез повишаване и върху покрива на църквата. На западната страна на това квадратно ядро се прибавя притвор, който в някои случаи липсва. На изток е олтара, който е решен просто или сложно – когато между кръстния свод и абсидата е вмъкнато едно правоъгълно т.нар. предабсидно пространство с малко по-нисък свод от кръстния свод. У нас се срещат два варианта на кръстокуполни църкви: 1/цариградски и 2/провинциален, в който липсва предабсидното пространство, а понякога и притвор. В Преслав откритите кръстокуполни църкви са във Външния град. Почти всички принадлежат към цариградския вариант. Особеното при тях е в строежа, които е приложен: стените се изграждат върху широки основи от ломен камък и бял хоросан. В някои от църквите са вградени акустични гърнета. При фасадите плоскостите са разчленени със слепи аркади.
По форма на външните и вътрешните лизени църква #1 в Бял бряг се отличава с вградените полуколонки към лизените, което я доближава до цариградския вариант, но държи връзка с българската школа, защото нейните външни лизени не са строго и последователно конструктивни. За украса са използвани поясни профилирани корнизи от варовик и мрамор, а характерни са били корнизите с надвиснал торус, понякога придружаван от зъбчат орнамент. Някои от църквите са имали и пластична украса с глави на лъвица и маймуна. Подовата настилка е образувала геометрични съчетания от мрамор, цветен камък и тухли, всички закрепени върху обща хоросанова подложка. В тимпана над главния вход е имало и цветна композиция от рисувана преславска керамика. В Западна Македония този тип църкви са представени от църквата в с.Герман до Преспанското езеро, построено вероятно от цар Самуил през 1006г. Тя се отличава с хубави външни и вътрешни пропорции и добре уравновесен купол.(Миятев,К.1965г.)
Куполните църкви с квадратен наос представляват по-опростена форма на кръстокуполната църква. По състав се отличават от другите малки църкви в Преслав с това, че имат притвор, квадратен наос и една или три абсиди според развитието на олтарната част. Основна отлика е наосното пространство, което по полан е квадратно, а подпорите са само две колони или зидани пиластри, които се издигат в западната част на наоса. В източната част за подпори служат приолтарните стени. Така източната част на наоса заедно с презвитерия са обединени в едно цяло от купола и прилежащите сводове и се обхващат с един поглед.(Миятев,К.,1965г.)
Друга разновидност на куполните църкви са тези с вписан кръст без свободни подпори. Разликата им с кръстокуполните, е че в наоса не съществуват свободни подпори на купола, а за такива са използвани съответни надебелявания на стените във вътрешните ъгли на квадрата. Чрез ъгловите надебелявания са получили кръстовидна форма и в наосното пространство, която отговаря напълно на кръстокуполното покритие. Сводовете се носят от плътна зидария, заменила междураменните пространства. Тези църкви нямат развита олтерна част. В Преслав са известни три такива църкви: в местността Делидушка; църква#2 и една църква в Селище, тези църкви вероятно са семейни параклиси или гробници.(Миятев,К.,1965г.)
По произход християнския храм е свързан с гръко-римското антично наследство и вероятно се е обособил на границата на ІІ и ІІІ век. Като основен архитектурен тип през най-ранния етап от развитието му се смята базиликата, която запазва това си господство във Византия до към VІ – VІІ век, а на останалата част от Балканите и до по-късно(ХІв.).
По нашите земи най-разпространения тип църкви през периода на Първата българска държава е трикорабната базилика, чак към края на периода с развитиетона феодализма все повече ще се застъпват кръстокуполните църкви. Базиликата по българските земи също води началото си от античността, но с различните близкоизточни влиания, плюс майсторството на местните архитекти тук се създава самостойна група култова архитектура. Не е ясен въпроса за архитектурните школи в България от това време, но със сигурност знаем, че е съществувала преславска, чието дело са църквите във Виница и Въблин дол. Като най-представителните паметници на тази група, Голямата базилика в Плиска и Кръглата църква в Преслав съперничат по мащаби, архитектурно майсторство и пищност с другите шедьоври на християнската култова архитектура.

БИБЛИОГРАФИЯ:

1. Поснов, Михайл. “История на християнската църква”. София. 1938г.
2. Гошев. “Бележки за строежа на православните храмове у нас” в “Годишник на Духовната академия”. том ІІ. 1952г.
3. Кръстьо Миятев. ”Архитектурата в средновековна България”. София. 1965г. БАН.
4. “Кратка история на българската архитектура”. София. 1968г. БАН.

Няма коментари:

Публикуване на коментар